REKLAMA

Nadchodzi zbliżeniowy Blik. Wiemy, które banki udostępnią go jako pierwsze

Wojciech Boczoń2021-07-13 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2021-07-13 06:00

Polski system płatności Blik czeka niemała rewolucja. Już niedługo użytkownicy będą mogli płacić w sklepach stacjonarnych za jego pomocą zbliżeniowo. Płatności zbliżeniowe Blik udostępni swoim klientom 6 banków: Alior Bank, ING Bank, Bank Millennium, mBank, PKO Bank Polski i Santander Bank Polska – wynika z informacji Bankier.pl.

Nadchodzi zbliżeniowy Blik. Wiemy, które banki udostępnią go jako pierwsze
Nadchodzi zbliżeniowy Blik. Wiemy, które banki udostępnią go jako pierwsze
/ FORUM

Obecnie system płatności mobilnych Blik opiera się o kody jednorazowe. Podczas płatności w terminalu POS trzeba wpisać kod, a następnie zatwierdzić transakcję w aplikacji mobilnej. W porównaniu do płatności zbliżeniowych telefonem cały proces jest więc nieco bardziej uciążliwy i w praktyce wolniejszy. Mimo wszystko użytkownicy w ubiegłym roku zapłacili w ten sposób blisko 40 mln razy.

Blik – zmiany 2021

Wkrótce system Blik czekają spore zmiany – za jego pomocą będzie można dokonywać płatności zbliżeniowych. O tym, że taka rewolucja nastąpi, pisaliśmy już na Bankier.pl już w 2018 r., kiedy to operator Blika – Polski Standard Płatności – nawiązał strategiczną współpracę z organizacją Mastercard. Do tej pory nie było jednak wiadomo, kiedy usługa zostanie udostępniona klientom. Wszystko wskazuje na to, że stanie się to w ciągu kilku najbliższych tygodni. Z nieoficjalnych informacji Bankier.pl wynika, że prawdopodobnie pierwszym bankiem ze zbliżeniowym Blikiem będzie Bank Millennium.

Oprócz niego usługa pojawi się w pięciu innych bankach: w Alior Banku, ING Banku, mBanku, PKO Banku Polskim i Santander Bank Polska. Dostęp do usługi ma być jednak otwarty dla każdego banku oferującego Blika.

Zbliżeniowy Blik – jak to działa

Skorzystanie z tej możliwości przez użytkowników bankowych aplikacji mobilnych nie będzie wymagało logowania do aplikacji. Wystarczy jedynie odblokowanie telefonu i przyłożenie go do terminala – bez wpisywania kodu, bez konieczności podpinania karty, a nawet bez połączenia z internetem czy siecią komórkową. Z Blika zbliżeniowego skorzystać będzie mógł każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku na platformie Android, na urządzeniu, które obsługuje funkcję NFC (Near Field Communication). Nie skorzystają z niego natomiast posiadacze iPhone’ów, którzy nadal będą musieli wprowadzać kody jednorazowe.

Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, będzie posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Aby zapłacić, wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być oczywiście włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z internetem.

Usługa jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej banku na smartfonie. Każdy, kto do tej pory płacił Blikiem z wykorzystaniem kodu, teraz będzie mógł to zrobić zbliżeniowo – wystarczy jednorazowo aktywować w aplikacji mobilnej płatności zbliżeniowe Blik.

Warto dodać jeszcze jedną ciekawostkę, która może zainteresować szczególnie posiadaczy nowszych telefonów Huawei. Dla nich skorzystanie ze zbliżeniowego Blika będzie jedynym sposobem na płacenie telefonem zbliżeniowo. Nowe telefony Huawei nie mają bowiem aplikacji Google Pay, do której można podpiąć karty.

Polacy lubią płacić telefonami

Zbliżeniowy Blik będzie kolejną opcją płatności zbliżeniowych dostępną na telefonach komórkowych. Do tej pory użytkownicy smartfonów mogli korzystać m.in. z płatności Google Pay i Apple Pay, oraz w niektórych bankach z płatności HCE (m.in. PKO BP). Jak wynika z danych serwisu PRNews.pl, Polacy podpięli do swoich telefonów już ponad 5,5 mln kart płatniczych.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Telefon: 796 099 932

Tematy
Konto firmowe za 0 zł dla oszczędzających

Konto firmowe za 0 zł dla oszczędzających

Komentarze (15)

dodaj komentarz
innowierca
@lebero654
Co ma patriota do gotowki? Gotowka powinien placic ten co chce nia placic. To wszystko. Szczegolnie ze jest to jedyna forma platnosci odporna na awarie infrastruktury ktore moga byc spowodowane awariami samego systemu(wewnetrzne) lub awarie spowodowane czynnikami zawnetrznymi, jak ataki hakerskie lub zywioly natury.
@lebero654
Co ma patriota do gotowki? Gotowka powinien placic ten co chce nia placic. To wszystko. Szczegolnie ze jest to jedyna forma platnosci odporna na awarie infrastruktury ktore moga byc spowodowane awariami samego systemu(wewnetrzne) lub awarie spowodowane czynnikami zawnetrznymi, jak ataki hakerskie lub zywioly natury. Ale co najciekawsze od kiedy ludzie zaczeli placic smartphonem i jeszcze uzywac wirtualnych kart klubowych to okazalo sie ze gotowka jest szybszym sposobem platnosci. Widac teraz w kolejce do kasy jak placi smartphonem i cos nie dziala to ustawia, probuje od nowa i jeszcze kasjerowi cos pokazuje na ekranie a czlowiek czeka z portfelem w reku :)
ryszard-taryfiarz
też nie używam Google Gay i dobrze mi z tym
demeryt_69
Karta wirtualna w telefonie i BLIK to zupełnie różne kwestie, ale co ja tam wiem :)
zenonn
BLIK zbliżeniowy jest zbędny.
Jeszcze jeden sposób na kradzież.
Owce i barany za jakiś czas, ustami żądnych kasy prawników, mordy zdradzieckie otworzą, że nie wiedzieli, że odszkodowanie się należy.
Już teraz pilnowanie portfela jest zbędne, ale pilnowanie smartfona wymaga zatrudnienia ochrony na 3 zmiany.
zenonn
"Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat transakcji oszukańczych dokonywanych przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych w IV kwartale 2020 roku. Wynika z niego, że cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują internet i aplikacje mobilne do dokonywania fraudów. "
demeryt_69
To krok do przodu, gdyż o ile BLIK to wręcz idealne rozwiązanie przy zakupach zdalnych, to wklepywanie kodu w sklepie stacjonarnym wyszło średnio.

PS. BLIK to chyba jedyny polski wynalazek komercyjny na dużą skalę w 'wolnej' Polsce - dość smutne.
lebero654
Chyba pierwszy raz podzielam pogląd. A pomysłodawca polskiego wynalazku komercyjnego ostatnio wyleciał z roboty. Za dobry był, jak na naszą przaśną rzeczywistość. Bo zdaniem Prezesa NBP polski patriota płaci tylko gotówką.
szymon_xyz
Interesowałyby mnie jakieś dane nt. fraudów z użyciem Blika. Podobno jest ich wyjątkowo dużo, ale warto byłoby zweryfikować tę tezę.
ptokbentoniczny odpowiada lebero654
Prezes NBP może gadać co chce, liczy się to do czego zmierza, a likwidacja gotówki jest kwestią czasu. Młodzi ludzie nie rozumieją, że gotówką to wolność i anonimowość. Ale jak mają to rozumieć ludzie, którzy swoje zdjęcia i dane sami dobrowolnie publikują na portalach typu FB. Obudzą się jak im zablokują płatności. Tyle że wtedy Prezes NBP może gadać co chce, liczy się to do czego zmierza, a likwidacja gotówki jest kwestią czasu. Młodzi ludzie nie rozumieją, że gotówką to wolność i anonimowość. Ale jak mają to rozumieć ludzie, którzy swoje zdjęcia i dane sami dobrowolnie publikują na portalach typu FB. Obudzą się jak im zablokują płatności. Tyle że wtedy będzie za późno.
my_kroolik
A co jest idealnego w zakupach zdalnych BLIKiem? Jak płacisz kartą, to masz darmową ochronę zakupów. Jak nie dostaniesz towaru, przyjdzie podróbka, sprzedawca odmówi realizacji gwarancji, albo nie odda kasy przy zwrocie towaru, to składasz reklamację do swojego banku i za godzinę masz pieniądze na koncie. Dalej już bank się buja A co jest idealnego w zakupach zdalnych BLIKiem? Jak płacisz kartą, to masz darmową ochronę zakupów. Jak nie dostaniesz towaru, przyjdzie podróbka, sprzedawca odmówi realizacji gwarancji, albo nie odda kasy przy zwrocie towaru, to składasz reklamację do swojego banku i za godzinę masz pieniądze na koncie. Dalej już bank się buja ze sprzedawcą. Korzystałem wiele razy i mam skuteczność 100/100 w odzyskaniu pieniędzy. Przy BLIKU nie masz takiej opcji. A co masz w zamian? Pytam bez ironii, bo pytałem wielu ludzi i nikt mi nie odpowiedział. Na BLIKu zyskują tylko banki, bo mają znacznie wyższą marżę niż przy rozliczaniu płatności kartowych. Co zyskuje konsument?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki